© 2024. Tuulikki (Tuula) Grandell. All Rights Reserved.
Mielenrantoja
"Maskerade" - "Carne Vale"
Arjen ja karnevaalin maskit
Maskeja on käytetty kautta historian monessa:
initiaatio- tai parannusrituaaleissa, myyttisissä
draamoissa ja shamanistisissa rituaaleissa. Näin
myös karnevaaleissa. Perinteinen karnevaaliaika,
niin kutsuttu 5. vuodenaika, joka keskeytyy vain
joulun ajaksi käynnistyy vanhassa kotikaupungissani
Kölnissä vuosittain aina 11.11. Silloin
karnevaaliyhdistykset alkavat kulkueittensa
valmistelut. Aika huipentuu useampaan peräkkäisen
karnevaalipäivään, jolloin juhlitaan niin kaduilla kuin
ravintoloissa, oluttuvissa ja erilaissa tapahtumissa.
Lopuksi poltetaan olkinukke kaiken tapahtuneen
syntipukkina. Tänä vuonna juhlinta alkaa 28.2., jos
rajoitukset sallivat.
Historiasta. Tämän karnevaaliperinteen tausta
ulottuu ainakin 5000 vuotta taaksepäin
Mesopotamian alueelle. Sen ydinajatuksena oli
toteuttaa edes rajallisen ajan tasa-arvoisuutta
hallitsevan yläluokan ja alaisten, kansalaisten
kesken. Tämä periaate elää edelleen karnevaaleissa.
Ennen kristinuskon valta-aseman vahvistumista
roomalaiset juhlivat ja palvoivat kevätjuhlissaan
Dionysosta ja Saturnusta. Talvipäivänseisauksen
jälkeen germaanit juhlistivat jumaliaan, palvoivat
niitä ja ajoivat talven demoneja pois. Kristinuskon
vallatessa alueen karnevaalit kiellettiin. Kölnissä ne
painuivat kaduilta piiloon yksityisasuntoihin ja
pysyivåt näin hengissä ja perinne jatkui salassa.
Keskiajalta lähtien karnevaalit palasivat näkyville
eivätkä kirkon kiellot ja rajoitukset enää auttaneet.
Suhdetta rajoituksiin ja kieltoihin vain pilkattiin,
niistä tehtiin parodioita kansalaisten iloksi. Lopulta
oli annettava periksi ja karnevaalit alkoivat elää
laskeutumisrituaalina paastonaikaan. Sen
aikana jätetään hyvästit lihan iloille ja nautinnoille:
”Carne Vale” – Fleisch – lebe wohl!
Karnevaalien historia kertoo sitkeästä tarpeesta, jota
ei niin vain tukahduteta. Tässä näyttäytyy joitain
symbolisesti tärkeää sekä yksilölle että kollektiiville.
Maski karnevaalissa ja arjessa
Narri on kölniläisen karnevaaliajan keskeisin hahmo,
joka astuu hallitsemaan kaupunkia kuninkaan
sijalta. Sen vallan aikana ihminen saa tulettaa ja
laskea alas arjen maskinsaja tuoda itsestä esiin
jotain toisenlaista. Karnevaalimaski ja -asu
houkuttavat esiin toiminnan, kokemuksen ja
ominaisuuden, joka on ollut arjessa kielletty,
tukahdutettu tai yksilölle täysin tiedostamaton.
Maskit ovat usein hyvin arkkityyppisiä ja niihin voi
heijastaa omaa elämäänsä ja kokemusmaailmaansa.
Se voi johdattaa käyttäjänsä kuin salavihkaa
johonkin aivan uuteen ja yllättävään.
Hermes kreikkalaisessa mytologiassa on välittäjä
tietoisen ja tiedostamattoman välillä. Narri on
vastaavanlainen hahmo tietoisen minän
palveluksessa houkuttaen näkyviin jotain vielä
tiedostamatonta. Narrimaisuus voi naurattaa
lapsellisuudellaan, pilkallaan ja narraamisellaan
mutta sen toinen puoli on havahduttava. Narri
nimittäin rikkoo Personan, arjen maskin, joka on
käytössä jossain sosiaalisessa roolissa. Narri
osoittaakin, että et ole pelkästään sitä, mitä olet
luullut olevasi ja halunnut näyttää ulospäin. Kun se
on houkutellut esiin jotain, joka ei ole ollut
hyväksyttyä vaan ehkä hävettävää ihminen voi olla
yllättäen pulassa itsensä kanssa. Mitäs nyt, miten
tässä näin kävi, kuka minä oikeastaan olen? Käsitys
itsestä horjuu, on muutoksessa. Entä miten uuden
ja löydetyn kanssa tulisi edetä? Nyt riskiksi tulee
samaistuminen yksipuolisesti löydettyyn puoleen
itseä. Pitäisikö jäädä elämään ja toteuttamaan
karnevaalimaskin esiin houkuttamaa minää ja hylätä
arjen maski täysin? Joka tapauksessa alkaa mietintä,
voiko itse hyväksyä löytämänsä osaksi itseään ja
miten se tapahtuu. Miten jatkossa voi elää tämän
tietoisuuden kanssa ja löytää tasapainon?
Arjen maskit ovat kuitenkin kaikille tarpeellisia
sosiaalisissa suhteissa. Ne suojaavat itseä mutta
myös toista ihmistä. Niiden tehtävä on suojata
molempia haavoittumiselta. Maski, persona ja siihen
joskus kuuluvat asut auttavat pysymään esimerkiksi
ammattiroolissa ilmaisematta tehtävässä itsestä
liian henkilökohtaista. Kun maski on aina se sama
ehkä kaikkitietävän asiantuntijan tai opettajan tai
aina hymyilevän palvelijan maski, se voi tulla
haasteeksi niin suhteissa kuin oman hyvinvoinnin
ylläpitämisessä. Silloin kun sama maski estää
autenttisen kohtaamisen, dialogin ja elävyyden,
joustavan reagoinnin, sen suojaava hyöty kääntyy
vastakohdakseen ja seurauksineen kielteiseksi.
Tiedostamaton arjen maski on tällöin
pakonomainen eikä jousta tilanteen ja suhteen
mukaan vaan ihminen toistaa samaa toiminnassaan
ja joutuu kohtaamaan aina samanlaiset seuraukset.
Joskus syynä on aktivoitunut tiedostamaton
kompleksi, joka kaappaa vallan ja hajottaa kuin
karnevaalin narri jonkin tavanomaisesti käytössä
olevan maskin ja tuottaa jonkin toisen tilalle
edelleen suojaamaan joltain kipeältä kokemukselta
tai jopa joltain hyvältä, johon ei ole oppinut
elämänkokemuksissaan luottamaan, että se kuuluisi
itselle.
Arjen maskin syntytarinan hahmottaminen ja
ymmärtäminen on työskentelyä kohti varjoon
jääneiden puolien ymmärtämistä ja
vastaanottamista osaksi itseä. Oivallusten
lisääntyessä lisääntyy myös vapaus käyttää vanhaa
tuttuakin maskia tai jättää se pois ja toimia
sosiaalisissa rooleissaan joustavammin.
Lopulta voi todeta itsensä ja kaikkien ihmisten
olevan paljon enemmän kuin tilannekohtainen
maskinsa, ammattiroolinsa tai kompleksinsa niiden
taustalla.
Millaisen maskin sinä valitsisit tai tekisit itsellesi
tämän vuoden karnevaaleihin?
Hyvää helmikuuta ja pian alkavaa laskiaista ja
karnevaalia!
© 2021 Tuula Grandell
takaisin BLOGI sivuun