© 2024. Tuulikki (Tuula) Grandell. All Rights Reserved.
Mielenrantoja
Nimen ja identiteetin yhteys
Tämä teksti liittyy niin etu- kuin sukunimeni
aiheuttamiin kokemuksiin ja kysymykseen omasta
identiteetistäni ja sen kehitysvaiheista tähän
päivään. Olen kulkenut jo jonkin aikaa etsimässä
vastauksia ja ymmärtämystä itselleni niin oman etu-
kuin sukunimeni historian, suomalaisen
kansanperinteen, jungilaisen psykologian ja
suhteiden näkökulmalta. Toivon, että saat tekstistä
myös jotain mielenkiintoista, uutta tulokulmaa
omaan nimi- ja identiteettitarinaasi.
Yleisellä tasolla nimeen liittyvät usein tarinat
vallasta, salaisuuksista ja myös nimen merkityksen
taustoista.
Nimestä ja nimenannon historiasta
Esihistorian ihminen oli osa luontoa, kuin siihen
sulautunut. Tietoisuus yksilöllisestä itsestä kehittyi
vasta ajan mittaan. Ihmisen suhde luontoon
muodostui erillisemmäksi ja ihminen yhä
tietoisemmaksi riippuvuudestaan sen voimasta.
Luontoa oli hyviteltävä, sen kiertoa ja oikkuja
tunnettava. Näin muodostuivat vähitellen erilaiset
uskomukset mm. luonnonhaltijoista sekä elämän ja
kuoleman kiertokulusta. Jossain vaiheessa lapselle
osoitettiin suojeluhaltija. Uskomukset vaikuttivat
nimenantoon lapselle.
Kansanuskomusten ollessa vallalla, etunimellä oli
hengellistä merkitystä ja juuri oikean nimen
löytäminen vastasyntyneelle lapselle oli
ensiarvoisen tärkeää. Nimi oli varmistamassa, että
lapsi sai juuri oikean esivanhemman sielun
jatkamaan hänessä elämäänsä. Jotta
uudelleensyntynyt sielu tulisi tunnistetuksi käytettiin
erilaisia tapoja. Oletetaan myös, että käymällä
vainajien karsikoissa tai uhripuiden luona tai
luettelemalla kuolleiden nimiä ja seuraamalla
lapsen reaktioita näihin löydettiin esivanhemman
nimi. Jos lapsi sairasteli paljon, oletettiin, että sielu
oli väärä ja nimi oli vaihdettava jonkin muun esi-isän
nimeksi. Etunimissä erityisesti pyhimysten nimet tai
niiden suomennokset alkoivat tulla yhä
tärkeämmiksi kristinuskon vallatessa tilaa. Nyt
pyhimyksen nimen toivottiin toimivan
suojeluhaltijan sijasta suojana lapselle.
Sukunimellä varmistettiin lapsen yhteisökelpoisuus,
hänelle tuli olla osoitettuna isä ja äiti. Nimettömät
lapset eivät olleet elinkelpoisia eivätkä suvun
jäseniä. He olivat tuomittu ulkopuolisuuteen ja
joskus Pohjoismaissa myös heitteillepanoon. Vain,
jos isä hyväksyi lapsensa ja antoi tälle nimen,
heitteillejättö oli kielletty. Tämä käytäntö muuttui
vasta kristinuskon tultua mutta häpeä avioliiton
ulkopuolisen lapsen syntymästä on jäänyt pitkäksi
aikaa elämään.
Sama etunimi löytyy usein ketjuna sukupolvesta
toiseen. Syynä lienee ollut runsas lapsikuolleisuus.
Suvun eri haaroissa voi täten toistua yhteisen
esivanhemman etunimi, mikä hämmentää joskus
sukututkijoitakin. Moni antoi lapselleen oman
etunimensä.
Sitä mukaa kun lapsikuolleisuus ja lapsimäärä
perheissä alkoi vähetä, nimenanto alkoi saada
lisämerkitystä. Lapsen yksilöllisyyttä ryhdyttiin
painottamaan useamman etunimen kautta. Näin
myös tänään. Esimerkiksi omien lasteni
kutsumanimen lisäksi heillä on kaksi muuta
etunimeä, joista jokaisella on oma merkityksensä ja
liittyvät esivanhempiin. Itselläni on kaksi virallista
etunimeä. Kutsumanimeni tarinan tiedän. Mutta
olen ottanut käyttöön lisänimekseni Tuulikin, jolla
on myös oma tarinansa ja merkityksensä minulle.
Toisen virallisen etunimeni tarinaa en tiedä.
Sukunimeni tarina on tullut minulle tiettäväksi vasta
viime vuosina.
Mihin kuulun ja mihin koen kuuluvani
Ihmisen luontainen tarve on kokea kuuluvansa
osaksi jotain ryhmää tai yhteisöä. Olemme edelleen
laumaeläimiä ja varhainen kokemus kuulumisesta
primääriryhmään ja riippuvuus hoitajasta
perusperheessä luo perustan tälle tarpeelle vielä
tänäänkin.
Toisaalta etu- ja sukunimet erottavat ihmisen muista
yksilöistä omakseen. Nimet kertovat lisäksi nimen
antajista, siitä taustasta, sosiaalisesta,
kollektiivisesta, yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta
taustasta, johon nimen saanut kuuluu ja johon
hänet voidaan sijoittaa, kun hän esittelee itsensä.
Tietyn yhteiskunnallisen luokan ja kulttuuritaustan
kykeni, ja voi joissain tapauksissa vielä tänäänkin
aavistella tietyistä nimistä. Millä kriteerillä kukin
kokee kuuluvansa taustaryhmäänsä, sukuunsa,
perheeseensä? Sosiaalinen yhteenkuuluvuus vai
biologinen? Varmasti kysymys, jota adoptoidut,
keinohedelmöitetyt ja tuntemattoman vanhemman
tai sukutarinan edessä olevat, joutuvat jossain
vaiheessa elämäänsä miettimään.
On myös niitä, jotka eivät koe kuuluvansa sukuunsa
tai perheeseensä. Joskus taustalla on sekä
sosiaaliset että biologiset syyt. DNA tutkimusten
lisääntyessä ainakin biologinen kuuluvuuden
selvittely on tullut monelle merkittäväksi ja tuonut
monelle yllätyksiä mutta samalla ymmärrystä
koettuihin ominaispiirteisiin ja erilaisuuteen, jopa
sosiaalisen kanssakäyminen suvussa tai perheessä
voi saada näin osittain ainakin selityksen.
DNA tulosten omaehtoisen tutkimuksen olen
todennut olevan liian haastavaa niukoista tiedoista
johtuen. Mutta yllättäviä apujakin on löytynyt
viimeksi nyt keväällä 2021 ja jotkin hämärät kohdat
aukenivat jonkin verran eteenpäin. Tuotti
levollisuutta tutkimustieto esihistoriaan liittyvistä
sukujuuristani. Paljastui lopulta, että sekä äitilinja
että isälinja ovat kulkenee esihistoriassa samoja
polkuja. Olen nk. Iivarin poikien ja Iiris mammojen
jälkeläisiä. Heidän kulkemiensa alueiden maisemat
ja historia taustoittavat mielikuvia heidän
tarinoistaan ja kohtaloistaan, jotka johtivat lopulta
minunkin syntymääni.
Voi kokea kuuluvansa johonkin yhteisöön tai
laumaan, jota virallinen jäsenyys ja läsnäolo ei
määrittele. Tällaisia voivat olla juuri esihistoriaan
mutta lähemmin myös uskomuksiin, poliittisiin
näkökantoihin, arvoihin ja uskontoihin liittyvät
kuuluvuudet. Mieli voi tuottaa fantasiaperheen tai
mielikuvayhteisön, johon kokee kuuluvansa
enemmän kuin missä nyt virallisesti ja fyysisesti on.
Vastaavalla tavalla mieli tuottaa lapselle
mielikuvaystävän, kun ystävistä on pula. Myös
valinnaiset sukulaiset tai hengenheimolaisten
ryhmään kuulumisen kokemus tukevat alati
kehittyvää käsitystä itsestä, identiteettiä.
10.3.2021 (päivitetty 18.5.2021)
© 2021 Tuula Grandell
takaisin BLOGI sivuun