© 2024. Tuulikki (Tuula) Grandell. All Rights Reserved.
Mielenrantoja
Mammonan vallassa
'Tästä lähtien te tulette olemaan talousmarkkinoiden hallinnassa'
MAMMONAN VALTA JA SEN PSYKODYNAAMINEN
VOIMA
Deutsche Bundesbankin entinen presidentti Hans
Tietmeyer totesi valtioiden päämiehille helmikuussa
1993 (3. Weltwirtschaftsforum): ”Tästä lähtien te
tulette olemaan talousmarkkinoiden kontrollissa.”(
Jung Journal s. 20) Ekonomi Wesley Clair Mitchell
totesi jo 1900-luvun alussa, että taloustieteilijä, joka
ei ymmärrä psyyken lainalaisuuksia on verrattavissa
ihmiseen, joka käyttää tekniikkaa ymmärtämättä
fysiikan lakeja. Taloustieteessä on lisäksi täysin
unohdettu modernin taloustieteen kehittäjän Adam
Shmithin olleen teologin, joka argumentoi ja
tarkasteli taloustiedettä eettiseltä perustalta. (Jung
Journal nro 30/ 2013)
Julkisessa keskustelussa harvemmin, jos ollenkaan
kuulee analyytikkojen, sosiaalipsykologien tai
teologien ääntä ja näkökulmaa nykyhetken
talousongelmista tai suurista muutoksista SOTEsta
kilpailukykysopimukseen. Sosiaalipolitiikan
professori Heikki Hiilamo on sentään ansiokkaasti
ollut jo esillä, mutta useampiakin em. alojen
ihmisten näkökulmia haluaisi kuulla mediassa.
Löysin vuodelta 2013 Jung Journalin nrosta 30
teemalla Raha psykologisia näkökulmia, joista
seuraavassa tiivistelmää ja reflektiotani.
Rahan dynaamisen voiman taustasta
Olemme jo kaukana arkaaisen yhteisön
vaihtotaloudesta, joka perustui konkreettiseen,
materiaaliseen avunantoon toinen toiselle jonkin
puuttuessa. Rahasta on tullut abstraktio, jonka
sisältää lupauksen jostain, joka haastaa ihmisen
vain luottamaan sen arvoon ja antamiin lupauksiin.
Se lupaa sellaista maailmaan ja materiaa, josta
ihminen unelmoi ja haluaa.
Analyytikko Claudia Nagel tarkastelee rahaa
arkkityyppiteorian näkökulmalta. Raha on arvoa
ylläpitävä ja vaihdon väline. Se sekä säilöö jotain
perustavanlaatuista sisältöä että mahdollistaa
muutoksen tai muuntumisen rahan itsensä
laadussa, ihmisessä tai ympäristössä. Kuten kaikilla
arkkityypeillä niin myös rahalla on sekä myönteinen
että kielteinen puolensa. Myönteinen puoli ilmentää
rahan uutta luovaa ja jotain pyhää, kielteinen
puolestaan riippuvuutta herättävää ja demonista,
tuhoavaa voimaa. Hän toteaa, että esikristillisenä
aikana rahassa kuten sen edeltäjissä materiaalinen
ja henkinen puoli olivat yhtä mutta kristinuskon
alkaessa nämä erottuivat toisistaan ja raha siirtyi
yksinomaan materiaalisia arvoja edustavalle
puolelle.
Neurologi ja psykiatri Roland Henzelin näkökulma
kuvaa tarkemmin rahan yksipuolisen materiaalisen
arvon seurauksia ja ilmiöitä niin yksilöllisellä kuin
kollektiivisella tasolla. Henkisten arvojen
kieltämisestä ja yhteyden katkeamisesta oman
kulttuurin henkisiin juuriin seuraa, että niitä
edustava sisältö painuu tiedostamattomaan
vaikuttaen sieltä käsin juuri kielteisten puoliensa
kautta. Ihminen ei ole näistä vaikutuksista tietoinen
ja arvotyhjiössä hän on erityisen herkkä kaikelle
manipulaatiolle. Nykyhetken länsimaisen ihmisen
tehtävänä on toimia kuluttajana ja yhteiskunnan
päättäjien on mahdollistettava ensisijaisesti se, että
hän voi kuluttaa. Psyykessä tämä kehitys tarkoittaa
voimistuvaa rationaalista, tehokasta ja yhä
tarkemmin organisoituvaa tietoisuutta sekä yhä
enemmän pelottavammaksi, kielletymmäksi ja
halveksitummaksi tulevaa tiedostamattoman
maailmaa.
Valinnan vapaus ja korvaavat tarpeet
Nykyihmisen arvoista yksi on vapaus valita, mikä
näkyy sitoutumattomuuden ihannointina, haluna
valita itse mm. elämänmuotonsa ja toimintansa.
Valittavaa on niin paljon, että se voi jopa ahdistaa ja
erityisesti kasvavan nuoren ihmisen on haasteellista
löytää suuntaa ja omaa identiteettiään. Kirjoittaja
kuitenkin osoittaa, että tämä vapaus on vain
näennäistä ja kertoo lähinnä arjen ja elämän
tarkoituksen ja henkisten arvojen puutteesta.
Tiedostamattomina ne herättävät ihmisessä
kaipuuta liittyä kuitenkin edelleen johonkin
suurempaan, joka voisi tarjota tälle puutteelle
korvaavan sisällön. Näin markkinoista on voinut
kehittyä uusi jumala entisten tilalle. Markkinoilla on
valta vapauttaa ja armahtaa ihminen
tiedostamattomaan siirtyneiden henkisten arvojen
aiheuttaman tyhjiön ahdistuksesta tarjoamalla
vaihtoehtoisia tarpeita ja sisältöjä sen täyttämiseksi
ja vaihtoehtoisen suunnan elämälle. (Tätä
näkökulmaa tarkastelee sosiaalifilosofi Dany
Dufourin tarkemmin kirjassaan ”Le divin marcheé.)
Ihmiselle tarjotaan korvaavia ideaaleja ja normeja
mm. ulkonäköön, terveyteen, ravitsemukseen,
alkoholin käyttöön, asumiseen, ihmissuhteisiin
liittyen sekä näihin kuuluvia kulutushyödykkeitä ja
aktiviteetteja ja elämäntapaa.
Rahaan heijastuu täten luonnollisesti toiveita ja
mielikuvia mahdollisuudesta astua maailmaan, joka
lupaa vapautta ja onnea ja tyydytystä. Osallisuus
rikkauksiin ja kuvitelmiin ongelmien ratkaisuista
materian ja yhä enemmän rahan hankkimisen
kautta johtavat ihmisen kuitenkin yhä kauemmaksi
tavallisen arjen realiteeteista ja aidoista
ihmissuhteista tässä ja nyt. Ihminen elää
illuusioissa, jotka alkavat ohjaamaan toimintaa ja
valintoja myös ihmissuhteissa.
Rahan merkitys ja vaikutus ihmissuhteissa
Ihmisten välinen dynamiikka on kietoutunut rahan
ympärille. Sen tuottaminen yhdistää ihmisiä ja
aktivoi toiminnan kohti tavoitetta saada yhä
enemmän ja nopeammin rahallista tulosta. Se
herättää kilpailua ja kateutta. Sen edestä
valehdellaan, vääristellään tosiasioita, sitä
anastetaan ja siitä tehdään riippuvaiseksi, sillä
lahjotaan, sitä vihataan ja sitä rakastetaan. Rahalla
perustellaan päätökset ja valinnat, se ohjaa myös
kiinnostusta ihmisiin.
Ihmisen arvoa mitataan enenevässä määrin rahassa
eli ihmisen käyttämän ja edustavan, näkyvän
materian ja vallan kautta. Ihmisestä tulee
kiinnostava niin pian kuin hänessä hahmotetaan
välineellistä taloudellista hyötyä ja arvoa, mikä
näkyy muun muassa keskusteluissa, jossa
pohdinnan kohteena ovat säästöt erityisesti lapsia ja
vanhuksia koskettavissa palveluissa. Ihmisen
toiminnan ja valintojen ohjautuminen tämän
ulkoisen hyödyn suuntaisesti on täysin ristiriidassa
sen kanssa, mitä tiedostamattomat, todelliset
tarpeet tarvitsisivat tullakseen tyydytetyiksi.
Ulkoisten meriittien, ulkonäön ja hyödyn herättämä
yhteys toiseen ihmiseen jättää suhteen
vaillinaiseksi. Ihminen ei koe tulevansa kohdatuksi
itsenään eikä ravituksi suhteessa.
J.L. Moreno on psykodraaman teorioiden ja
käytäntöjen kehittämisellä pyrkinyt juuri ihmisten
välisen aidon kohtaamisen edellytysten luomiseen
ja kohtaamisen mahdollistamiseen. Näen hänen
työnsä yhtenä pyrkimyksenä toimia vastavoimana ja
vaihtoehtona tälle em. kehitykselle.
Molemmat edellä mainitut kirjoittajat Jung
Journalissa näkevät, että sellaiset ihmisyyteen
kuuluvat tarpeet kuten turva ja luottamus tulla
tunnetasolla hyväksytyksi ja varmuus siitä myös
jatkossa ovat painuneet tiedostamattomaan.
Henzell lainaa Erich Neumannin ymmärrystä Suuren
Äidin arkkityypistä, jonka elämänmyönteiset voimat
kykenisivät vastaamaan näihin tarpeisiin ja
kannattelemaan ihmistä. Näiden voimien ja
tarpeiden kieltäminen painaa ne
tiedostamattomaan ja niiden vaikutus kääntyy
kielteiseksi: esiin nousevat puutteen pelko ja
ahneus, jotka alkavat ohjata valintoja. Jos em.
tarpeet jäävät ilmanriittävää tyydytystä
varhaislapsuudessa, niiden tyydyttymisen tarve
heijastuu herkästi juuri rahaan ja materiaan. J-H.
Maaz toteaa kirjassaan Das Gier-System (2012), että
kyse on tämän alkuperäisen puutteen narsistisesta
kompensaatiosta, joka voi toteutua kahdella tavalla.
Ihminen voi yliarvioida itseään, mikä näyttäytyy
toiminnassa ahneutena. Hän voi myös tulla
alemmuudentuntoiseksi, jolloin ihminen
puutteen tai riittämättömyyden pelossaan välttelee
vastuuta tai kieltäytyy avusta tai ajautuu
hyväksikäyttämään sosiaalietuuksia. Varsinainen
alkuperäinen puute ja tarve eivät tule kuitenkaan
rahan ja materian kautta tyydytetyksi, vaikka
ihminen nostaisi annosta ja intensiteettiä,
tavoittelisi haluamaansa enemmän ja useammin.
Raha ja uutta luova muutos
Reiner Manstetten tuo tekstissään esiin, miten
erilaisin tavoin raha mahdollistaa uuden syntymisen
ja kehittymisen eri elämän aloilla ja siirtymisen
jostain vanhasta uuteen kuten teknologiassa. Nyky-
yhteiskunnassa tämä tapahtuu yhä nopeammin
mutta rahan asettamilla ehdoilla. Ihmisen
luovuuden ja muutoksen tarve sekä toivo näistä
heijastuvat rahaan. Suostuessaan rahan ehtoihin ja
palkitsemisjärjestelmiin ihminen voi kokea
olevansa luoja jopa megalomaniaan asti ja kuvitella
voivansa hallita tulevaisuutta ja vaikuttaa siihen
rahan avulla edelleen.
Kun seuraa keskustelua talousongelmista, siinä esiin
tulevista argumenteista ja haasteista on kuitenkin
havaittavissa, että rahalle on kehittynyt jo oma
dynamiikkansa ja logiikkansa, mitä ihmisen alkaa
olla jo vaikea ymmärtää ja puuttua sen seurauksiin
tai vastustaa siihen mukaan joutumista kuten
Hanzell toteaa artikkelissaan. Talouselämälle, joka
toimii ja kehittyy pelkästään rahan vallan
ohjaamana, on annettu valta myös päättää ja
vaikuttaa siihen, ketkä voivat kuulua ja millä ehdoilla
materiaalisen rikkauden ja vallan maailmaan ja
ketkä eivät. Sillä kaikki eivät rahajärjestelmien
ehtoihin kykene ja osa ei halua suostua, jolloin he
jäävät osattomiksi materiasta ja vauraudesta sekä
varallisuuteen heijastetusta onnellisten maailmasta.
Ja kuilu näiden kahden maailman välillä on
kasvamassa. Tämä on pelottavaa, sillä historia
osoittaa, että monet niistä kulttuureista ovat
hajonneet ja hävinneet, joissa rikkaiden ja köyhien
välinen kuilu on kasvanut kohtuuttomaksi.
Talouselämän ongelmat ovat taistelutanner, jossa
henkisten ja materiaalisten arvojen välinen konflikti
ei ota ratketakseen. Hanzell kuvaa tätä taistelua
Sankarin arkkityppisenä toimintana mutta sankarin,
joka on jäänyt ikuisen lapsen tasolle. Taisteluun
pysähtyvä, voittoa havitteleva Sankari ei löydä
ratkaisua eikä tietä sille, miten kesyttää Suuren
Äidin (mater= materia) ja Suuren Isän (logos=
henkinen) voimat ja välinen dynamiikka, joka
heijastuu kielteisinä talouselämän ongelmissa.
Tarvitsemme Heinzellin mukaan aikuista Sankarin
arkkityyppiä nykyisten talousongelmien
ratkaisemiseksi.
Se tarkoittaisi mahdollisuutta ottaa huomioon myös
rahan alkuperäinen tausta, jossa yhdistyivät ihmisen
sekä henkiset että materiaaliset arvot ja tarpeet.
Mikä ja millainen voisi siis olla sellainen
talouselämä, jossa on luovuttu yksipuolisesta rahan
vallan osoittamasta kehityssuunnasta ja ehdoista ja
huomioidaan vakavasti ihmisen humanitääriset ja
henkisten arvojen tarpeet?
Henkisen ja materiaalisen yhdistyminen psyykessä
tarkoittaisi tietoisen ja tiedostamattoman välisen
vaihtotalouden mahdollistumista. Se kykenee
tuottamaan ravitsevuutta, luomaan merkitystä
yksilön arjelle ja hyvinvoinnille ihmissuhteissa niin
työssä kuin muussa elämässä. Luovuus, joka herää
käyttöön tästä yhteydestä, ei synny rahan vallasta -
se on vapaa rahajärjestelmien asettamista ehdoista.
Ehkä voisi olettaa, että tällainen kehitys yksilöissä,
olisi yksi edellytys myös talousongelmien uutta
luovaa ratkaisua varten, jossa talouden
kehittyminen olisi vapautettu yksipuolisesta rahan
vallasta. Tällöin lähestyisimme mahdollisesti myös
sitä maailmaa ja sellaisia yhteiskunnallisia
rakenteita, joiden edellytyksiä J.L. Moreno kutsuu
luovuuden vallankumoukseksi
Reiner Manstetten, joka mm. tutkii talouden ja
uskonnon yhteyttä sekä talousetiikkaa ja ekologista
taloutta, näkee rahan ja mammonan vallan
muuntumisen mahdolliseksi sellaisten ihmisten
kautta, jotka ovat vapautuneet rahan lupaamista
illuusioista. Näitä ihmisiä tarvitaan kuitenkin
riittävän paljon. Tällaisen vapauden ja
muutosvoiman löytää hänen mukaansa ihminen,
joka suostuu omassa elämässään sitkeästi etsimään
yhteyttä kaikille ihmisille yhteiseen, sisäiseen
rikkauden ja luovuuden lähteeseen. Se tarkoittaa
laskeutumista oman itsen syvyyksiin, mutta siihen
suostuessaan ihminen voi löytää todellisen aarteen.
Sen, jota ihmiskunta jatkuvasti etsii. (Jung, GW 18/1§
270) Sen löytäjä voi kokea tavallisen arkensa entistä
tarkoituksellisempana ja henkisesti ravitsevana,
ei häneltä mitään puutu.
Lähteet:
Jung Journal nr 30/ 2013 artikkelit analyytikko Dieter
Knoll: Geld und Seele; neurologi ja psykiatri Roland
Henzell: Mammon – Gott oder Teufel; analyytikko,
organisaatiokonsultti Claudia Nagel: Macht und
Magie des Geldes- Heiligtum und Fetisch; Reiner
Manstetten: Geld und Transzendenz.
J.L. Moreno: Who shall survive? (1953) ja Die
Grundlagen der Soziometrie. Wege zur Neuordnung
der Gesellschaft. (1974)
10.10.2016
© 2021 Tuula Grandell
takaisin BLOGI sivuun